فرزند شاد
نوشته شده توسط : مصطفی

فرزند شاد

 

قبل از این که فرزندانمان را تربیت کنیم ابتدا باید خودمان را پرورش دهیم و سپس آن را به فرزندان خودمان انتقال دهیم . دقت داشته باشید که آموزش رفتاری بیش ترین تأثیر را بر روی فرزندانمان خواهد گذاشت تا آموزش های گفتاری . کودک عملکرد ما در زندگی را بهتر فرا می گیرد تا این که بخواهیم با زبان به او توضیح دهیم .

کودکان ما آن چه را می بینند انجام می دهند بدون این که بدانند آن رفتار درست است یا نه . بنابراین آن چه که محرز است این است که بچه های شاد و خوش بین صرف نظر از ساختار ژنتیکی شان از خانواده های شاد حاصل گشته اند . زیرا تحقیقات نشان داده است ژن ها انعطاف پذیر می باشند و می توانند نسبت به محیط به صورت فعال یا غیر فعال در بیایند بنابراین نحوه بینش و رفتار والدین می تواند این گرایش را مهار سازد .

اگر می خواهید که کودکانی با حس خوب داشته باشید اولین قدم این است که حس خوب را در کودکان خودتان به وجود آورید و آن ها را تحسین کنید و هر چند وقت یک بار آن ها را تأیید کنید . البته تأیید باید معطوف به تلاش کودک باشد نه به نتیجه ی کار او . با این تأیید باور در کودک تان را رشد خواهید داد . با این کارتان به او نشان خواهید داد که نتیجه تمرین و تلاش همیشه مثبت است و با این کار می تواند به اهدافش دست یابد و آن چه که دارای اهمیت است پشتکار او در کارهایش می باشد نه استعدادش .

والدین همیشه باید هوشیار باشند تا زمانی که کودک شان نیاز به تأیید دارد به سادگی از این لحظات نگذرند و فرصت ها را دریابند . زیرا این گونه مواقع بسیار حساس می باشد . برای مثال بعضی مواقع انجام دادن مسئولیت هایی هر چند ناچیز به کودک داده می شود درست است که شاید ساده و کوچک به نظر برسد اما زمانی که با تحسین و تشویق والدین همراه گردد به کودک حس خوب و خوشایندی خواهد داد .

یکی از موارد دیگر که بسیار حائز اهمیت دارد محبت کردن بی حد و اندازه والدین به کودک می باشد . یکی از بهترین راه های تأمین سلامت عاطفی پایدار فرزندان ، دریافت نمودن عشق بی پایان و بدون مرز از سمت پدر و مادر می باشد با این کار کودک برای همیشه در مقابل افسردگی واکسینه خواهد شد . البته این محبت قلبی باید به گونه ای ابراز شود که کودک آن را به طور کامل درک کند و بفهمد . زمانی که والدین کودک را در آغوش می کشند او را می بوسند و نوازش می کنند و در صورتی که این اعمال به صورت مستمر انجام گیرد سلامت روانی کودک تضمین خواهد شد .

چگونه کودک مان را تنبیه کنیم ؟

تصور والدین این است که احساس می کنند فرزندان شان همیشه می دانند که آن ها او را دوست دارند و گاهی در درگیری هایی که بین مان پیش می آید احساس می کنیم که تأثیری بر روی نخواهد گذاشت در صورتی که این گونه نیست . دقت داشته باشید واژه هایی که ما در هنگام عصبانیت آن ها را به کار می بریم بیش ترین اثر را در ذهن فرزندانمان خواهد گذاشت . برای مثال واژه هایی هم چون چه قدر بی ادبی ، چه قدر شیطونی ، از دستت خسته شدم ، دیگه بچه من نیستی ، دیگه دوست ندارم و … این کلمات در ذهن کودک باقی خواهد ماند و کودک آن ها را باور خواهد کرد .

سعی کنید فرصت هایی را فراهم کنید و با فرزندان تان به تنهایی به پارک یا فضای سبزی بروید و یا با او به خرید بروید . این گونه موقعیت ها هم برای کودک لذت بخش خواهد بود و هم این که کودک تجربه های شیرینی را به دست خواهد آورد که برای او بسیار آموزنده می باشد . تا جایی که امکان دارد نظر کودک تان را جویا شوید این گونه لحظات می تواند حس خوبی را در کودک شما به وجود آورد حتی اگر به قصد تفریح نباشد .

موضوع دیگری که حائز اهمیت است و می توان به آن اشاره کرد این است که احساس امنیت در کودک می تواند در ایجاد حس نشاط و آرامش وی بسیار تأثیر بگذارد . اگر والدین روابط عاشقانه ای داشته باشند و رابطه ی عاطفی شان محکم باشد فضایی که کودک در آن قرار دارد امن است . او درک خواهد کرد که پدر و مادرش به دلیل دوست داشتن هم دیگر به یک دیگر احترام می گذارند و این برای کودک بسیار ارزش مند می باشد .

والدین می توانند از مشاوران متخصص روانشناس کودک برای بهینه کردن روش های تربیتی کودک از طریق مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی استفاده کنند .

 





:: موضوعات مرتبط: کودک , مشاوره تلفنی , ,
:: برچسب‌ها: کودک شاد,مشاوران هیروو,مشاوره انلاین,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره تلفنی,روش های تربیت کودک شاد,نحوه تربیت کودک شاد,چگونه کودک شاد تربیت کنیم؟,ویژگی های کودکان شاد,چگونه کودک شاد داشته باشیم ,
:: بازدید از این مطلب : 482
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: